det här med gynekologer

Det är väldigt bra att detta yrke finns: Gynekologer, de är till för alla som vill undersöka sitt liv, underliv. 

Idag var jag till en gyn-mottagning. Man vill ju känna sig trygg när man lämnar ut sig i en mycket extrem situation. Mitt möte med min nya gynekolog började med receptionisten. En kvinna i ca 45 års åldern. Jag kan misstänka att hon är mycket ordningsam, hon borstar säkert sitt hår 100st bortst drag, gurglar munvatten, smörjer in sig med alla möjliga krämer innan hon går och lägger sig. För att sedan vakna dagen därpå och går upp direkt när klockan ringer, hon kokar en kopp the, äter sina två smörgåsar med mörktbröd, dricker ett glas juice, denna kvinna tar sina vitaminer och har väl-strukna kläder. Denna kvinna gör sällan spontana saker. Hennes två barn är inga rebeller. Kvinnan åker till sitt jobb i en ny silverfärgade peugeot. Hon öppnar mottagningen och slänger ett öga på lokelerna så de är städade och fina.
   Jag kommer in på mottagningen, receptionisten går in i ett annat rum och stänger ett fönster. När hon kommer tillbaka till rummet som är hennes kontor, går hon tyst fram till fönstret och tänder en liten lampa som står i fönstret. Hon vänder sig om mot mig och säger du får gärna ta på sig sko-skydd. Oj svarar jag, ja självklart fortsätter jag och känner att jag skäms en aning. Jag har lyckats göra leriga fotavtryck på golvet inne på hennes mycket välstädade rum. Hon är stam och stel. Jag betalar och hon tar min adressuppgift. Men jag lyckas tillslut få henne att mjukna lite och hon bjuder mig på ett leende.
   Jag sätter mig i väntsalen och tänker "hoppas min gynekolog ger ett bättre intryck". I väntsalen finns det ett ovalt matsalsbord med stolar runt om. Jag tar upp dagens metro. Hör hur någon låser upp ytterdörren till mottagningen och in kommer en kvinna 45-50 års ålder. Hon har mörk kort page. Kvinnan försvinner in i ett av rummen på mottagningen. Jag misstänker nu att detta måste vara gynekologen. Mycket riktigt. Kvinnan öppnar dörren och frågar artigt, Maria? Jag svarar ja! och tar mig handväska och reser mig upp. Jag går mot kvinnan och sträcker fram min hand. Min gynekolog svara: "jag har slutat ta i hand"
   OJ OJ denna person ska jag få förtroende för att visa minn hemligaste för. Allt gick bra och jag är så fin så...konstaterade min gynekolog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0